Categorieën
KINDEREN ZWEMMEN

LEREN ZWEMMEN

Binnen onze club vinden we het belangrijk om kinderen op een juiste en leuke manier te leren zwemmen. We hechten dan ook zeer veel belang aan een positieve en leuke ervaring van de zwemlessen. Verder vinden we het belangrijk dat we mee gaan met de nieuwste (wetenschappelijke) kennis over het aanleren van zwemmen. Daarom hebben we ervoor gekozen om vanaf het schooljaar 2019-2020 te starten met het invoeren van de nieuwe leerlijn van het zwemmen. Wat houdt die nieuwe leerlijn nu eigenlijk in?

Laat jij je kind alleen naar school fietsen als het enkel maar 25 meter rechtdoor kan fietsen? Wij denken dat er weinig ouders zijn die dit toelaten. Want iedere ouder voelt aan dat een kind ook moet kunnen starten en stoppen, remmen, bochten nemen, het verkeer inschatten en zoveel meer voor je veilig naar school kan fietsen. Toch werd er tot nu toe vanuit gegaan dat een kind kan zwemmen als het 25 meter kan afleggen. Vanuit dezelfde redenering als het fietsen, vinden wij het belangrijk dat een kind eerst alle basisvaardigheden van het zwemmen onder de knie heeft.

Zo zal een kind leren dat als hij/zij in het water valt, niet rechtdoor te zwemmen naar de overkant, maar eerst eens rond te kijken en de dichtstbijzijnde kant te zoeken. Verder zullen ze leren hoe ze kunnen drijven, zich voortbewegen met hun benen en/of armen, uit het water moeten klimmen, of ergens onderdoor moeten zwemmen. Misschien is die dichtstbijzijnde kant wel geblokkeerd door een omgevallen boom. Dan kan uw kind er onderdoor zwemmen en zo toch veilig aan de kant geraken.

Hechten we dan helemaal geen belang meer aan een juiste zwemtechniek? Natuurlijk vinden we een juiste zwemtechniek ook heel belangrijk, we zijn tenslotte en zwemclub. Kinderen zullen bij ons dan ook de vier basis slagen aangeleerd krijgen: rugcrawl, crawl, schoolslag, vlinderslag, in deze volgorde. Enkel zijn wij ervan overtuigd dat ze eerst alle basisvaardigheden moeten verwerven om een gereglementeerde zwemslag goed te kunnen leren zwemmen.

Wil je meer weten over de nieuwe leerlijn zwemmen?
Surf dan eens naar fredbrevet en bekijk onze veelgestelde vragen.